اخبار اقتصادی

هشدار درباره کاهش صادرات به افغانستان/ صادرات به ترکیه ۳.۵ برابر شد

آمار تجارت خارجی در ۵ ماه منتهی به مرداد نشان می‌دهد که صادرات ایران به افغانستان با افتی معادل ۳۷درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و در همین شرایط صادرات ایران به ترکیه ۳.۵ برابر شده و این کشور جایگزین هند در جدول ۵ مقصد عمده صادراتی شده است.

آمار صادرات کشور در 5 ماه نخست سال 98 نشان می‌دهد کل صادرات ایران از نظر ارزشی در حدود 17 میلیارد و 800 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با صادرات 19 میلیارد و 318 میلیون دلاری کشور در پنج ماه منتهی به مرداد 97، افتی معادل 9.14 درصد را نشان می‌دهد.
همچنین مقایسه عمده مقاصد صادراتی ایران با مدت مشابه سال 97 نشان می‌دهد که صادرات ایران به 3 کشور چین، عراق و ترکیه افزایش یافته و در مقابل صادرات ایران به دو کشور امارات و افغانستان با کاهش همراه بوده است.
در مقابل نیز گرچه کاهش صادرات ایران به امارات با توجه اختلافات میان دو کشور قابل پیش بینی بود ولی افت 37 درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی به افغانستان موضوعی است قابل توجه چراکه ایران یکی از بزرگترین صادرکنندگان به این کشور است و کاهش سهم ما از بازار این کشور می‌تواند زنگ خطری جدی برای ما و خبری امیدوارکننده برای رقبای ما در بازار این کشور باشد.
این درحالی است که بیشترین رشد صادراتی ایران به 5 مقصد عمده صادراتی تا پایان مرداد ماه امسال، مربوط به ترکیه بوده که به نسبت سال گذشته، حدود 3.5 برابر شده  و بیش از 267 درصد رشد داشته است و این رشد صادرات باعث شده تا ترکیه به جدول 5 مقصد عمده صادراتی ایران راه یابد و جایگزین هند در این جدول شود.

منبع : خبرگزاری تسنیم،۱۶ شهريور ۱۳۹۸ – ۰۹:۳۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.